Forholdet mellom franchiseorganisasjon DDN og omsorgsentreprenørne

En delt historie

Essensen til Herbergier (inkludert alle vedlegg) beskriver en felles historie der franchisor De Drie Notenboomen (DDN) og franchisetaker (omsorgsentreprenørene) sammen har en rolle i å realisere et varmt og kjærlig hjem for personer med hukommelsesproblemer: franchisekonseptet Herbergier.

For å kunne fortsette å nå dette målet, bygger DDN og omsorgsentreprenørene hele tiden en langsiktig relasjon, der åpenhet, integritet og samarbeid er avgjørende faktorer. Innenfor dette samarbeidet står kollektivitet, ensartethet og selvstendig entreprenørskap sentralt, både hos DDN og hos omsorgsentreprenørene.

ESSENSEN beskriver samarbeid, drift og omsorgstilbud og er i tråd med den nederlandske franchisekonseptet. Det er et sett med standarder som sikrer at begge parters interesser er i varetatt på en balansert måte.

Ansvar

DDN har omsorgsentreprenørene som den primære interessenten og har ansvar for:

  • Å gjøre sitt ytterste for å videreutvikle, legge til rette for, vedlikeholde og forbedre kraften og fordelene ved franchisekonseptet. Samt å sikre at franchisekonseptet gjennomføres i praksis og sikre at franchiseavtalen løper etter gjeldende kvalitetsstandarder og lokalt lovverk.
  • Å sørge for at omsorgsentreprenørene kan være tilstede for beboere og ansatte, ved å være sparringspartnere og veiledere for omsorgsentreprenørene. DDN Norge har ansvar for å inngå gode avtaler for å forvalte personal og hus, slik at omsorgsentreprenørene tilbys gode støtte løsninger for den daglige driften.

Omsorgsentreprenørene har beboeren som den primære interessenten og har ansvar for:

  • gode omsorgs – og boforhold av beboerne, for sysselsetting og sunn forretningsdriften i tråd med Essensen og gjeldene lovverk.
  • å opprettholde felles identitet og omdømme til franchisekonseptet
  • å samarbeide med DDN slik at franchisekonseptet kan videreutvikles, vedlikeholdes eller forbedres
  • å ta vare på den kommersielle, operasjonelle, digitale og logistiske implementeringen av franchisekonseptet

Felles ansvar for DDN og omsorgsentreprenør:

  • Å samarbeide til det beste for konseptets kvalitet og omdømme.
  • Å gi hverandre informasjon som er nødvendig for ytterligere styrking, utvikling og vedlikehold av franchisekonseptet.
  • Å jobbe for en ærlig og transparent kommunikasjon

Bindeledd

ESSENSEN garanterer konseptets filosofi og fungerer som et sentralt dokument som DDN- og omsorgsentreprenørene er strukturelt forpliktet til å samarbeide om. Det forutsetter gode relasjoner, verdibasert praksis, ensartethet og selvstendig entreprenørskap.

Franchisegiveren og franchisetakerne er i fellesskap ansvarlige for ESSENSEN.

Kvalitetssikring av samarbeid gjennom dialog og lovverk:

Tre-partssamarbeid:

Trepartssamarbeid er et konstruktivt samarbeid mellom representanter fra omsorgsentreprenørne, administrasjonen DDN og de tillitsvalgte i organisasjonen. Trepartssamarbeidet er med andre ord en særegen møteplass der de formelle avtalepartene treffes. Vi legger til rette for at lov- og avtaleverket i partsforholdet mellom arbeidsgiver og fagforeningene følges. Trepartssamarbeidet er helt klart i hovedavtalenes ånd og utdyper avtalenes formål, men erstatter på ingen måte avtaleverket og drøftingsplikten som følger av dette.

Det ligger store utviklingsmuligheter i å ta i bruk ansattes kompetanse og kreativitet på en systematisk måte. Samarbeid og samhandling på tvers av enheter og etater krever helhetstenkning og tilrettelegging. Involvering og myndiggjøring av ansatte øker motivasjon og nærvær, det blir færre uklarheter og konflikter.

Effektiviteten øker og tjenestetilbudet blir bedre. Det handler om å forvalte knappe ressurser best mulig, ta vare på og dele gode ideer og involvere ildsjeler.

Samarbeidets formelle struktur

  • Minimum halvårlige møter mellom franchisor og franchisetakere hvor konsept- og organisasjonsutvikling er hovedtema.
  • Faste kontaktpunkter mellom omsorgsentreprenørene og ansatte i DDN. Fokus på rådgivning, kunnskapsutveksling og forankring. Dette forankres i ulike fora, sammen med alle entreprenørene og i individuelle samtaler.

Sentralisering av informasjon og samarbeid:

  • Gjennom det sentrale kvalitetssystemet til DDN Norge sikres tilgang til maler og dokumenter. Det er en felles kunnskapsbase hvor informasjon og dokumenter hele tiden er oppdatert. Alt er forankret i Essens og Herbergiers Håndbok.